Půlení motoru
Pokusil jsem se napsat pokud možno co nejsrozumitelnější návod, jak rozpůlit motor. Když to vyjde a budu mít pučený (koupený) foťák, tak to budu i ilustrovat, ale zatím to musí stačit takhle.Sundání motoru z rámu:
- Vypusťte olej z převodovky (šroubek je zespodu motoru, blízko stojanu). Po vytečení oleje je dobré šroubek zpátky zašroubovat, jinak z toho ještě bude kapat olej po celé garáži.
- Motor musíte vytáhnout z rámu. Začněte odšroubováním sedadla, zadního plechu a krytu nad motorem. Dále pak musíte odšroubovat výfuk (radši i koleno), sundat levý kryt motoru a odpojit všechny dráty od zapalování (doporučuji poznačit si, který kam vede), odpojit plynové lanko, jednoduše i šoupátkem, vyšroubováním z karburátoru, (můžete odpojit i spojkové lanko od krytu a ten si dát pryč, aby vám nezavazel).
- Najděte si na řetězu sponku, která ho spojuje, tu sundejte a řetěz vyvlečte. Pak si pionýra někde opřete, aby stál i bez použití stojanu. Pod motorem je přišroubovaný kříž (=držák stupaček, výfuku a stojanu), ten je na dvou šroubech. Jeden šroub je víc vzadu a zároveň přichycuje kříž k motoru i k rámu, druhý je vedle. Oba vyšroubujte a oddělejte kříž (bude potřeba ještě vyvléct lanko zadní brzdy – vyšroubujte na brzdě). Zkontrolujte, jestli motor ještě něco nedrží a odšroubujte zbývající dva šrouby (lépe začít zadním šroubem a pak tím předním). Motor opatrně vytáhněte a dejte na stůl, kde ho budete rozdělávat.
Půlení motoru:
V bodech 1 až 7 si můžete pomoci uchycením motoru do svěráku a to za spodní nebo horní část, kde se motor přišroubovává.
- Sundání karburátoru. Karburátor je přišroubovaný nejprve dvěma šrouby M5 ke kolínku a pak i s kolínkem dalšími dvěma šrouby M5 k válci. Karburátor odšroubujte radši u kolínka, častou závadou také bývají zničené štefty (šrouby ve válci, kterými je uchyceno kolínko), které mívají zničený závit, díky čemuž se nedá kolínko pořádně dotáhnout a motor saje falešný vzduch (=špatný výkon). Jestli jsou šrouby špatné, tak je vyšroubujte tak, že na ně našroubujete dvě matky, které pak dotáhnete proti sobě (detail) a odtahováním spodní matky proti směru h. ručiček vytáhnete šrouby ven. Nové vyrobíte uřezáním hlavičky ze šroubu potřebné délky, který tam pak našroubujete. Doporučuji tyhle nové šrouby (amatérsky, ale účinně) zakalit a to tím, že si šroub chytnete do kleští, nad kamny nahřejete do červena a pak strčíte pod proud studené vody (mě se to osvědčilo, šrouby drží). Jestli je strhnutý závit i ve válci, tak je potřeba vyřezat nový závit a dát tam šroub jiný (to rozepíši v jiné sekci).
- Sundání sekundárního řetězového kolečka. Provedete tak, že napřed vyrovnáte zajišťovací plíšek, který drží matici utaženou. Šroubovákem ho zapačte a vyklepejte kladivem tak, aby se dala matice povolit. Na matici potřebujete klíč 27 (nebo nějaké sikovky či nástrčák).
- Sundání magneta (zapalování). Odšroubujte dva šrouby po stranách, které pomocí dvou paciček upevňují stator magneta (nepohyblivou část). Stator sundejte. Pak je potřeba sundat vačku (šišatý nesmysl, po kterém jezdí kladívko) a to tak, že odšroubujete šroub M5 a sundáte (jestli to půjde obtížněji, tak můžete trochu zapáčit v mezeře na vačce. Když máte vačku sundanou, přichází na řadu rotor. Do díry po vačce našroubujte dostatečně dlouhý (cca 6cm) šroub M8 a dotahujte jej, dokud rotor nepovolí a nezůstane vám v ruce. Dejte POZOR, na kuželu klikového hřídele je malý váleček, který zajišťuje polohu rotoru, ten vytáhněte a pečlivě ho uschovejte (ale ne tak, abyste ho nenašli). Když ho nevytáhnete, můžete způsobit moc škody při vytahování klikovky). Rotor radši zabalte a někam schovejte, jinak se vám na něj nachytá všechno železné, je magnetický.
- Sundání řadící páky. Provedete tak, že odšroubujete matici M8, která drží hřídelku páčky z druhé strany motoru. Hřídelku pak vyklepněte, páku i s ní vytáhněte a vyvlečte táhlo z řadícího mechanismu.
- Demontáž levého krytu a spojky. Motor otočte na pravou stranu, levým krytem na vrch, odšroubujte šest šroubů M5 + jeden M6. Dekl sundejte, popřípadě do něj jemně klepněte, aby se odlepil. Pod deklem je primární převod, tj. spojka, kolečko na klihovce a prim. řetěz. Je potřeba (dobré předem) povolit matici ozubeného kolečka na klihovce. Vezměte si klíč 19 a nějak si to zajistěte proti otáčení a sundejte ho. Pak sundejte spojku a to tak, že sundáte 5 segrovek (zajišťovacích kroužků), které drží 5 pružinek. Segrovky stačí vypáčit ven malým šroubováčkem nebo něčím, co strčíte do jednoho ze dvou malých otvorů (na nich). Až je všechny vyndáte, tak vytáhněte pružiny a lamely spojky společně s řetězem. Zbylý spojkový koš drží matice, zajištěná ohnutým plíškem, který musíte narovnat. Pak matici odšroubujte trubkovým klíčem velikost 13 nebo 14 (podle toho, co bude pasovat). Koš sundejte.
- Sundání primárního řetězového kolečka. Tohle už je trochu náročnější… Potřebujete stahovák, který si buď někde půjčíte nebo si ho provizorně vyrobíte. Ujistěte se, že je matice pryč, kolečko uchopte stahovákem a pomočí šroubu, který se přitahuje ho stáhněte.
- Sundání hlavy a válce. Nejprve povolte svíčku, pak odšroubujte 4 matičky trubkovým klíčem 10, hlavu sundejte, válec taky.
- Vyšroubování šroubů a demontáž. Je dobré napřed vytlouct 2 čepy, které zajišťují polohu obou polovin. Jsou to trubičky, které jsou natlučené napředu motoru v horním oku (kde se motor přišroubovává) a na spodu motoru v zadu. Pak vyšroubujte všechny šrouby, které drží motor po hromadě, kromě jednoho šroubu, který drží řadící mechanismus v pravém boku, jestli ho vyšroubujete, tak se vám pak rozsype převodovka (nechávám ho tam).Dále je dobré použít vytlačovák klikovky, který může být pás železa (dostatečně silný, aby se neohnul), který se našroubuje dlouhými šrouby napříč blokem přes levý čep klikovky a pomocí rovnoměrného dotahování šroubů se vytlačí klikovka ven. Nebo použít jiný, speciálně zhotovený vytlačovák. Můžete taky použít gumové, dřevěné, popřípadě normální kladivo + dřevěnou destičku, na vytlučení, což ale nedoporučuji, protože se klikovka může poškodit. Při vytlačování (vyklepávání) je nutné sledovat druhou stranu, aby se bloky nešprajcovaly. Proto na střídačku ještě klepejte na hřídel převodovky (jediné, co ještě trčí z motoru ven). Ze začátku, aby se vám bloky trochu odlepily, můžete ještě zapáčit v místech úchytu motoru, jinde ne, pak byste poškodili bloky a netěsnily by vám (nebo i něco horšího). Když do motoru budete klepat, tak musí být pochopitelně ve vzduchu, proto je dobré mít pomocníka, který vám ho bude držet.
- Když se vám motor rozpadne (rozpůlí), tak proveďte potřebnou opravu. Z dosedacích ploch seškrabte staré těsnění (popřípadě tmel), umyjte je benzínem (nebo něčím takovým), přetěsněte buď hermetikem, papírovým těsněním+hermetik, papírovým těsněním+vazelína, papírovým těsněním+silikon nebo pouze silikonem (určitě nejlepší řešení). V případě použití těsnění - těsnění kupte vždy nové!
Motor
(Marek, 22. 11. 2009 14:01)