Válce a písty
Nové (nově vybrousené) válce nepasují přesně, jak by měly s kroužkama a písty, to je způsobeno nedokonalým opracováním (dokonaleji to zatím nejde). Kroužky jso ve válci příliš na těsno a mají příliš velké tření, proto je nutné válec a kroužky zabíhat, aby se tohle tření minimalizovalo a aby motor dobře těsnil. Po záběhu si kroužky a válec zvyknou a motor může dosahovat maximálních výkonů, aniž by se přidíral a nadměrně zahříval.
Časem se ale válec a kroužky opotřebovávají, to způsobuje horší těsnost a ta má vliv na výkon motoru. Proto se mění buďto kroužky (při menším opotřebení), nebo se dává válec na výbrus. Válec se časem vyběhá do vajíčkovitého tvaru a když je vyběhaný moc, tak už ani výměna kroužků nepomůže. Vyběhaný válec poznáte po hmatu, že má od horní hrany znatelný schůdek.
Válce se brousí (honují) tak, že se zevnitř odebere v průměru 0,25mm, vymění se píst a dají se nové kroužky. Díky ne uplně dokonalému opracování se zkoušejí písty, které se použijí... Průměr se měří posuvným měřítkem (šuplerou) a podle naměřených rozměrů se volí vhodný píst. Více o vůlích a třídách pístů v níže uvedené tabulce. Výbrusy se z pravidla dělají až do 8. výbrusu, čímž se trochu zvíší objem, což se používá jako úprava (ale také se změní časování a to má pak neblahý vliv na výkon). Zakázkově se dají udělat i výbrusy větší, ale je to drahé a hrozí prasknutí vložky.
Třída pístů | A | B | C |
0.výbrus | 37,93-0,01 | 37,95-0,01 | 37,96-0,01 |
I.výbrus | 38,19-0,01 | 38,20-0,01 | 38,21-0,01 |
II.výbrus | 38,44-0,01 | 38,45-0,01 | 38,46-0,01 |
III.výbrus | 38,69-0,01 | 38,70-0,01 | 38,71-0,01 |
IV.výbrus | 38,94-0,01 | 38,95-0,01 | 38,96-0,01 |
Třída válce | A | B | C |
0.výbrus | 38.000 +0,006 | 38,006 +0,005 | 38,011 +0,005 |
I.výbrus | 38,250 +0,006 | 38,256 +0,005 | 38,261 +0,005 |
II.výbrus | 38,500 +0,006 | 38,506 +0,005 | 38,511 +0,005 |
III.výbrus | 38,750 +0,006 | 38,756 +0,005 | 38,761 +0,005 |
IV.výbrus | 39,000 +0,006 | 39,006 +0,005 | 39,011 +0,005 |