Vylisování ložisek
Ložiska v motoru se nerozlišují jen podle velikosti, ale i podle normy (tj. kde smějí být použity). Ložiska na klikovce musí mít normu C3 (popřípadě C36), tyhle ložiska jsou speciální, mají větší vůle, nepotřebují tolik mazat a vydrží i vyšší teploty. Nikdy na klikovku nedávejte zakryté ložiska, ani plechem, ani gumou (je možné, že vám prodají ložiska zakryté, ujistěte se, že jsou C3 a oné zakrytí vyloupněte)!! Když použijete ložiska špatného typu, tak se vám při provozu zadřou a začnou se protáčet v blocích a to je špatně!
Ložiska ve zbytku motoru můžou být normální, i zakryté. V případě, že jsou zakryté, tak vždycky z jedné strany krytí vyloupněte tak, aby k nim šel olej.
Co když ložiska v blocích nedrží?
Když vám ložiska při demontáži samy vypadnou, dají se tam rukou vložit i vytáhnout, tak je to špatně! To se stává, když jsou tam ložiska rvané násilím, za studena, zkřiva nebo prostě únavou materiálu. V tomto případě se dá postupovat třemi způsoby:
Nalisování ložisek
Čísla ložisek pro jednotlivé typy:
Jawa 550-555
6202 C3 - klikovka (2x)
6004 - pod řetězovým kolečkem (1x)
6202 - pod spojkou (1x)
Jawa 05
6302 C3 - klikovka (2x)
6202 - pod spojkou (1x)
6004 - pod řetězové kolečko (1x)
Jawa 20-23
6303 C3 - klikovka (2x)
6202 - pod spojkou (1x)
6004 - pod řetězovým kolečkem (1x)
6202 - pravé víko motoru. Tady je dobré zakryté (zapouzdřené) ložisko (1x)
Jawa 551 Jawetta
6202 C36 - klikovka (3x)
6003 - pod spojkou (1x)
6201 - pod řetězovým kolečkem (1x)
Stadion S11, S22 (motor Jawa 552)
6202 C36 - klikovka (3x)
6003 - pod spojkou (1x)
6201 - pod řetězovým kolečkem (1x)
- Rozeberte motor.
- Bloky (půlky motoru) očistěte, vyndejte klikovku, převodovku a vyloupněte gufera (gumové těsnící kroužky).
- Bloky musíte nahřát na vysokou teplotu. Dejte je třeba na elektrický vařič (plynový ne) nebo do trouby. Správnou teplotu poznáte jednoduše, že když na ně plivnete, tak slina odskočí.
- S ohřátými bloky buď bouchněte o dřevo (stůl, špalek) aby mohly vypadnout, tj. vnitřní stranou (bouchejte na plocho a opatrně, ať to nezničíte). Když to pude ztuha, tak si najděte kulatinu potřebného průměru a ložiska vyklepte z opačné strany (ne, aby jste je tam zaklepávali!). Musíte si dávat bacha, aby vám ty ložiska vylézali rovnoměrně, aby se vám tam nijak nešprajcovaly, pak by vám tam nové už nedržely.
Jaké ložiska?
Ložiska v motoru se nerozlišují jen podle velikosti, ale i podle normy (tj. kde smějí být použity). Ložiska na klikovce musí mít normu C3 (popřípadě C36), tyhle ložiska jsou speciální, mají větší vůle, nepotřebují tolik mazat a vydrží i vyšší teploty. Nikdy na klikovku nedávejte zakryté ložiska, ani plechem, ani gumou (je možné, že vám prodají ložiska zakryté, ujistěte se, že jsou C3 a oné zakrytí vyloupněte)!! Když použijete ložiska špatného typu, tak se vám při provozu zadřou a začnou se protáčet v blocích a to je špatně!
Ložiska ve zbytku motoru můžou být normální, i zakryté. V případě, že jsou zakryté, tak vždycky z jedné strany krytí vyloupněte tak, aby k nim šel olej.
Co když ložiska v blocích nedrží?
Když vám ložiska při demontáži samy vypadnou, dají se tam rukou vložit i vytáhnout, tak je to špatně! To se stává, když jsou tam ložiska rvané násilím, za studena, zkřiva nebo prostě únavou materiálu. V tomto případě se dá postupovat třemi způsoby:
- Seženete si nové bloky (je lepší měnit vždy obě půlky, protože se opracovávají jako celek a měněné by na sebe nemusely pasovat, popřípadě převodovka atd. by špatně seděly).
- Ložiska tam vložte a důlčíkem naťukejte hliník okolo tak, že vám to bude držet. Tohle řešení ale není úplně to pravé makové a ložiska se stejně zase začnou hýbat.
- Koupíte nebo si někde půjčíte speciální lepidlo. Já třeba používám Aldurit (může být třeba i Loctite, atd.), které je pro tyto účely určené. V tom případě postupuji normálním způsobem + ještě: 1. Nahřeji bloky a zmrazím ložiska; 2. Do předem odmaštěné díry před lisováním po stranách nanesu lepidlo, 3. Ložiska nalisuji. Lepidla mají různé podmínky tvrdnutí, někdy je třeba dobré bloky dále nahřívat, což způsobí zatvrdnutí lepidla.
Nalisování ložisek
- Bloky si umyjte a odmastěte díry pro ložiska.
- Nachystejte si ložiska, popřípadě vyloupněte krytí.
- Dejte si je do mražáku (stačí tak 5 min).
- Bloky si nahřejte na elektrickém vařiči (plynovém ne!) nebo v troubě).
- Připravte si něco, čím to budete naklepávat. Nejlepší je kulatina stejného průměru, jako je ložisko (vnější průměr). Popřípadě nějaké hliníkové, měděné nebo dřevěné špalky, kterými to tam rovnoměrně natlučete. No a ještě nějaké dřevěné kladivo by se taky uživilo.
- Ohřáté bloky si dejte na pracovní plochu a nějak je chyťte, aby vám netancovali po stole (horké se špatně drží) a kdyžtak si vezměte nějaké azbestové rukavice.
- Ložiska dejte do díry a rovnoměrně je tam natlučte. Dejte si velký bacha, aby vám tam lezli rovnoměrně, když ne, tak ničíte bloky a ložiska tam nebudou držet. Chce to dělat rychle, ale nebuďte zbrklí, ať pak nemusíte měnit bloky!
- Ujistěte se, že jsou ložiska na doraz, jak mají být a nechte vychladnout.
Čísla ložisek pro jednotlivé typy:
Jawa 550-555
6202 C3 - klikovka (2x)
6004 - pod řetězovým kolečkem (1x)
6202 - pod spojkou (1x)
Jawa 05
6302 C3 - klikovka (2x)
6202 - pod spojkou (1x)
6004 - pod řetězové kolečko (1x)
Jawa 20-23
6303 C3 - klikovka (2x)
6202 - pod spojkou (1x)
6004 - pod řetězovým kolečkem (1x)
6202 - pravé víko motoru. Tady je dobré zakryté (zapouzdřené) ložisko (1x)
Jawa 551 Jawetta
6202 C36 - klikovka (3x)
6003 - pod spojkou (1x)
6201 - pod řetězovým kolečkem (1x)
Stadion S11, S22 (motor Jawa 552)
6202 C36 - klikovka (3x)
6003 - pod spojkou (1x)
6201 - pod řetězovým kolečkem (1x)
Komentáře
Přehled komentářů
marně sháním karburátor tohoto typu, pokud by ho někdo měl rád bych ho koupil. tel. 608638638
karburátor na jawa 05 - 2915PS
(jiří špinler, 3. 3. 2011 19:18)